Subscribe

* indicates required

March 27, 2011

,,Eşti pe o insulă pustie şi ai voie să-ţi alegi cinci cărţi. Ce alegi?”

Am dat de această întrebare în ultima carte citită, Splendida Cetate a Celor O Mie de Sori, de Khaled Hosseini, că tot vorbeam de o literatură necunoscută de cititori, din cauza anonimatului ţării scriitorului. Înainte de a răspunde la întrebare, aş vrea să menţionez câteva lucruri:


Bestseller. Sunt un pic alergică la acest termen, şi sincer, am luat această carte pentru a scăpa de una de economie, gândindu-mă că iar am să găsesc o carte siropoasă, pe gustul tuturor, mai puţin al meu …  Splendida cetate … a ocupat locul 1 în The New York Times Book Review, şi ca să vezi, chiar îl merită. E o carte care ar trebui cunoscută de câţi mai mulţi cititori, o carte care nu poate fi comparată cu un bestseller francez, gen Fata de hârtie, de Guillamo Musso (care culmea, bănuiesc că şi la noi în ţară are parte de mai multă publicitate decât romanul lui Hosseini).


E o carte care m-a făcut să plâng. Şi nu o dată. Nu-mi amintesc care a fost ultima carte care m-a făcut într-adevăr să plâng (?Hemingway – Adio arme), care mi-a dat o lecţie de istorie prin ochii oamenilor comuni, simpli, care m-a făcut să simt cât de mult îmi doresc anumite lucruri …


La întrebarea din titlu, primele cărţi pe care le-aş lua ar fi “cărţile amintiri”/ “cărţile-sentimente”, cele primite de la persoane dragi, cu un rând/două scris pe ele, încărcate cu amintirile mele. Mereu dau cărţi oamenilor pe care-i iubesc; ironic însă, prima carte primită a fost Pinocchio, la 5-6 ani, iar până în ultimul an de liceu, de ziua mea, nu am mai primit nici una. Si atunci am primit niste povesti de Sadoveanu (asta ar fi prima la categoria top 5 books de aruncat la gunoi). Deci aş începe cu cărţile-amintiri, cele care-mi amintesc de oamenii care mi le-au oferit. M-aş uita apoi la cărţile-enciclopedii, care înglobează în ele nenumărate cărţi, sursă pentru altele, pentru că aşa, aş trişa un pic de la regula de a lua NUMAI cinci cărţi. Deci lista mea ar suna cam aşa:




  1. Pinocchio, Carlo Collodi – my first book, from my first friend, for the kid inside of me;

  2. Finnegans Wake, James Joyce – a book that I want SO MUCH to read this year/next one …;

  3. Ulysses, James Joyce – the novel of the novels, a text that refers to/mocks all the English literature (and not only) before it;

  4. The Bible – because it is a vital source for Literature (let’s think only of Faulkner or Steinbeck…);

  5. A HUGE notebook – for me, to write my own stories/thoughts. :)


Da, cam acesta ar fi raspunsul meu, desi sper sa nu se intample asta niciodata. Si in caz ca se va intampla, sa mi se puna la dispozie un avion sau doua, sa-mi transport toata biblioteca si toate cartile pe care le-as vrea in casa. Si intrabarea ramane deschisa tuturor celor care mai poposesc din cand in cand pe aici.

No comments:

Post a Comment

Joy/Vertigo

No matter what the future holds, there is the moment of today of pure  joy, which reminded me of the first novel I read long time ago by Pau...