Subscribe

* indicates required

March 9, 2011

"Cand nu ma ia somnul, noaptea" ...

Sunt zile ciudate. Zile in care iti omori Timpul, in care gasesti orice altceva de facut decat ceea ce e esential. Zile in care valsezi cu propriul hybris, si te intrebi daca acest vals va avea vreodata un sfarsit. Zile in care oamenii din jurul tau iti arata cat de singura esti, in care totul te enerveaza, de la lucrurile cele mai banale pana la lucrurile la care ai cedat de mult. De la oamenii pe care-i suporti doar de dragul oamenilor la care tii, oameni la care vrei sa urli, sa le raspunzi ironic, sa le spui ce simti despre toata ipocrizia lor si tot tacamul, sa stai cat mai departe de ei, pana la detaliile pe care acum, doar acum, ai vrea sa fie intelese si respectate.


Mi-e dor de oameni, de pagini vechi, de chipuri, flori sau nori. Pentru ca in dictionarul meu sufletesc a-ti fi dor = a iubi. Astazi mi-a fost dor de o cana de cafea in mijlocul oamenilor, amaruie si fierbinte, cu o carte-n fata. Sa ascult o muzica data poate prea tare, sa stau undeva in spate, sa ma uit la oameni, sa ma frig ca intotdeauna cu o cafea prea fierbinte, sa fiu singura cu o carte si cu o cana de cafea. Pentru ca a trecut prea mult de cand nu am mai facut asta, pentru ca astazi m-am saturat sa ma mai gandesc la alte lucruri ... Mi-a fost prea dor de asta astazi, acum, atat de dor incat imi pare rau ca am urcat doua etaje, ca am intrat intr-o sala pe jumatate plina, langa oameni … de care in astfel de zile nu-i vreau langa tine. Sunt unii care atunci cand nu sunt ok incep sa vorbeasca cu oricine despre problemele lor; sunt altii care se indeparteaza de cei dragi si vorbesc cu restul populatiei despre lucruri de doi bani, pentru a uita. Ceea ce doare. Pentru unii ca mine, a spune “te rog” face mai mult decat teoriile oricui, pentru mine, in astfel de zile, cand valsez cu-n hybris brat la brat, nu mai suport sa stau langa cei insignifianti. Si ar fi frumos, dragut, MINUNAT, daca macar in astfel de zile i-am simti pe cei dragi langa noi, nu? Pentru oameni ca mine.


Si in astfel de zile, mai descoperi din cand in cand, atunci cand te certi cu propria molesiune, o carticica diferita, de care-ti aminteste de timpuri vechi. Enea rănit, de Jeton Neziraj. O altfel de carte, diferita de cele cunoscute. O carte de teatru, micuta, care aminteste puternic de Marin Sorescu, de Iona, si de ce nu, de astfel de zile. Un scriitor albanez, tanar, care preda dramaturgie contemporana la o Facultate de Arte. O piesa greluta, plina de simboluri, care ar merita sa fie citita cu atentie.


"Când nu mă ia somnul noaptea, înainte să-mi închid ochii, iau şi mănânc o hartă de istorie, cu puţină apă, desigur … Cu puţină apă, deoarece vârfurile munţilor şi deşerturile îmi irită gâtul … Nu-i că mănânc toată harta dintr-o dată. De obicei, o impart în bucăţi mai mici. Încerc s-o impart în aşa fel, încât să nu separ oraşele, statele sau chiar continentele. … De obicei, urmăresc cu atenţie liniile de graniţă şi, în timpul sfâşierii, mă străduiesc să nu-i rămân dator niciunui stat… Deşi, dacă aş vorbi de unde iese sufletul, ar trebui să accept că cea mai mare problemă o am cu statele mici… E groaznic când mă zbat să mănânc statele din Balcani!"


Asa se deschide piesa, asa incepe povestea. Recenzia la ea probabil ca va aparea curand in alta parte, asa ca ma limitez aici la ce am de spus. Pentru cei interesati, o pot citi online aici: http://librarium-haemus.blogspot.com/2009/11/jeton-neziraj-enea-ranit-teatru.html


Pentru cei care ma mai cunosc si citesc acest blog, stiti unde sa ma gasiti. Acum insa sunt prea ocupata sa fiu la randul meu acel Enea, prea ocupata cu un vals, cu un Timp pierdut, cu un anotimp ...   

5 comments:

  1. cand nu ma ia somnul noaptea, imi fac ordine in ganduri si in subconstient, si ma ia somnul inapoi.
    sunt zile in care nu mi-e dor de nimeni si de nimic. poate doar de un mine care nu va fi niciodata intreg, saracu'. si de acele zile ale copilariei fara griji, fara nori, fara o apasare permanenta a constiintei unei existente diferite, zile pe care nu mi le amintesc niciodata. dar pot presupune ca exista.
    sunt zile in care mi-e dor sa fiu ordinara, sa am o existenta cat se poate de ordinara, cu griji si singuratati la fel de ordinare. invidiez 98% din populatia globului din punctul asta de vedere. pe de alta parte, pronia cereasca cea necrutatoare mi-a oferit sansa de a-mi pastra pentru mine anonimatul diferentei si m-a inzestrat cu talent actoricesc de prima mana. imi joc atat de bine rolul incat chiar eu ajung sa ma consider ratata. masca cu care ajungi sa te identifici, nu?
    as vrea sa ma deranjeze oamenii, sa existe o oarecare legatura cu iz de implicare personala intre mine si ceilalti, in asa fel incat daca la un capat se produc miscari dizarmonice, la polul meu sa fie resimtit ceva. altfel, sunt doar eu, pe insula mea, o insula cu un balonde aer inconjurand-o. cam ca la activia, daca nu ma insel.
    mie mi-e dor de tine. atat.
    literatura si muzica nu mai au ce sa imi ofere, pentru ca le-am depasit, le-am inteles. iar acum, oricat as vrea, nu ma pot regasi in niciuna din acestea.
    asa ca, raman cu dorul de tine.

    ReplyDelete
  2. :)) cred ca mi-ar prinde si mie bine o doza de ironie zilele astea ... raman insa cu ploaia. :)
    @no.body: "mie mi-e dor de tine. atat.
    literatura si muzica nu mai au ce sa imi ofere, pentru ca le-am depasit, le-am inteles. iar acum, oricat as vrea, nu ma pot regasi in niciuna din acestea.
    asa ca, raman cu dorul de tine." - asta inseamna ca ti-e dor de lucrurile/oamenii pe care tbuie sa-i intelegi? Si asta inseamna ca inca nu m-ai inteles pe mine? :P Cred ca ar trebui sa ma simt flatata, daca astazi ar fi o alta zi ...

    ReplyDelete
  3. cind nu ma ia somnul noaptea, incerc sa ma pacalesc cu integrame sau carti ca sa uit de fricile mele.

    ReplyDelete
  4. tu semeni cu mine. eu pe mine nu reusesc inca sa ma inteleg, sa ma cuprind intr-o structura unitara.
    pentru tine a-ti fi dor inseamna a iubi, nu? nu stiu daca prin dorul de tine fug de mine sau incerc sa ma recuperez si sa-mi strabat tot adancul de nepatruns.
    sunt prea multe intrebari si azi am fost mai deconectata de lume ca niciodata. cred ca atunci cand m-am trezit am smuls cablul care ma conecta la a fi aici si acum si m-am teleportat in nicaieri. azi am uitat sa-mi intru in rol si sa joc pe scena - cu colegi, cu bibliotecare, cu oricine. nici deprimata, nici vesela, nici nimic. doar cu o uimire monumentala din cauza unei priviri intoarse complet catre sine.
    asa ca, nu inteleg legatura dintre a te simti flatata si "daca ar fi o alta zi". as vrea nu sa te simti flatata, ci sa ma crezi pe cuvant. I never say what I don't mean.

    ReplyDelete
  5. Nu am mai completat o integrama de prin liceu ... mi-e dor de ele. Cartile mereu mi-au fost prieteni buni in astfel de nopti, si uneori au avut efectul somniferelor asupra mea (Remember Tiganiada?) Un lucru despre care nu prea vorbesc (si incerc sa-l tin secret si de mine insami) e ca-mi port temerile cu fiecare pas. Si cred ca folosesc acelasi limbaj ca ale tale... (iar folosesc detalii/mai multe intelesuri, I'm hopeless, I know :) )... :*

    ReplyDelete

Joy/Vertigo

No matter what the future holds, there is the moment of today of pure  joy, which reminded me of the first novel I read long time ago by Pau...