Subscribe

* indicates required

August 4, 2011

Hybris

Tăcerea cutreieră prin curţi fără să lase hârtii scrise, dintre cele pe care ulterior le vom numi operă. Tăcerea citeşte scrisori aşezată într-un balcon. (Roberto Bolano)


Mazgalesc cartile. Franturi de ganduri, scrise pe margine, sublinieri pe ici, pe colo, intrebari asezate pe un colt de pagina. Daca nu-i cartea mea, imi pregatesc caietul plin de notite, de foite colorate, si acestea mazgalite. Mazgalesc pagini albe cu ganduri razlete, visuri refulate, sentimente de care nu ma stiam in stare. Mi s-a intamplat de cateva ori sa cer opinia oamenilor pe care-i admir, pe care-i cred mai buni decat mine, mai pregatiti decat mine, in povestirile mele. Am primit ca raspuns „este faina” si atat, si m-am simtit jignita. Fara sublinieri, fara comentarii, fara intrebari. Am fost ferm convinsa atunci ca tot ceea ce am scris ar merita sa fie rupt in bucatele si sters din calculator cat mai repede. Mi s-a intamplat sa citesc la randul meu pagini scrise de altii, iar feed-back-ul meu a venit cu intrebari, comentarii, sublinieri, si paradoxal, am jignit fara sa vreau.


Gandim diferit, avem stiluri diferite, cerem altceva. Unii iubesc cartile siropoase, altii le urasc, unii admira stilul clasic, altii cer un strop de modernitate, unora le displac anumite teme, structuri, cuvinte, altii gasesc interesant ceea ce e hidos pentru ceilalti. Ar putea un scriitor sa-i impace pe toti?! La urma urmei, acesta e unul dintre farmecele literaturii ... si totusi, dincolo de comentariile alea bomboase din liceu sau chiar si din facultate, cati cititori pot vedea scriitorul ca o fiinta umana, cu propriile preferinte, propriile defecte, incercand prin scrierile sale sa se multumeasca pe sine, sa-si multumeasca cititorii, criticii ... de ce tine cont un om atunci cand scrie? Cat trebuie sa ia in considerare din sfaturile celorlalti si cat trebuie sa-si asculte propriul instinct?


In cartile citite recent, Bolaño ne spune ca a scris Anvers pentru el insusi, dar „nici de asta nu sunt foarte sigur.[...] Am scris aceasta carte pentru fantasme, singurele care au timp deoarece traiesc in afara timpului.” (Anvers, 7) Roman „anti-literatura”, reflectand in acelasi timp dragostea/nevoia sa pentru literatura. Wright, in Black Boy scrie o alta carte despre scriitori si negri ... in toate autobiografiile lor, aflam despre diferenta dintre ei si ceilalti, despre conflictele dintre ei si parinti, ei si societate, samd. Insa cred ca la un punct Wright exagereaza ... in timp ce Piri Thomas prezinta doar faptele din viata sa in Down These Mean Streets, nestand sa le analizeze, sa le explice, sa creeze execeze despre sentimentele sale, Wright schiteaza mai mult un erou decat un scriitor (negru). Milhail Bulgakov, in Roman teatral, schiteaza inca o data legatura stransa intre creator si creatie, intre drumul parcurs de o scriere de la creare pana la tiparire, drum atat de lung si intortocheat uneori incat insusi scriitorul nu-si mai poate recunoaste opera.


Cand citeam Bulgakov, Roman teatral, ma intrebam oare ce ar fi fost scriitorul acesta fara Maestrul si Margareta. Nu spun ca Roman teatral n-ar fi un roman bunicel, dar nu e extraordinar, iar pe alocuri lasa mult de dorit. Ca sa nu mai vorbesc de sfarsitul in coada de peste. Roman teatral, pe de cealalta parte, prezinta pe scurt un „showbiz scriitoricesc”, o lume parvenita, ipocrita, superficiala, a literatilor, in care cei care pun pret pe literatura sunt si aici niste ... „instrainati”. Desi nu se ridica la valoarea lui Bulgakov, stilul amintind pe alocuri de Amintiri din casa mortilor a lui Dostoievski, Roman teatral merita a fi citit pentru cei ce vor sa vada o evolutie in scriitor, gasind aici schite a unor teme dezvoltate ulterior. De asemenea, ideea de la care porneste, ar putea da de gandit oamenilor interesati de lumea literaturii ...


Bulgakov acorda un loc central actul scrierii, act central, vital, in viata unui scriitor. Maxudov, eroul romanului, scriitor ratat, mediocru, e dispus sa renunte la viata dupa refuzul revistelor literare de-al publica, Maestrul, din Maestrul si Margareta, devine o umbra a ceea ce fusese candva, e distrus si renunta la tot dupa un refuz similar. Bulgakov insusi, are parte de multe refuzuri in viata sa, multe scrieri nu-i sunt publicate, osciliaza intre teatru si proza, si paradoxal, dramatizarea romanului Garda Alba este interzisa in Rusia acelei vremi, desi este piesa preferata a lui Stalin. „Satira, fantastic, tragism.”


Un alt element ce ar trebui luat in seama la Bulgakov este legatura, mai mult sau mai putin conturata, cu Faust, cu Mefisto. Motto-ul din Maestrul si Margareta, atat de bine ales pentru mesajul transmis de romancier, pactul faustic, intors, privit din alte perspective ... aici Mefisto apare in delirul personajului principal, in personajul ce-l anunta ca romanul sau va fi publicat. Si oare actul scrierii, un razboi interior, pastrat inauntru, nu face parte dintr-un pact faustic?

7 comments:

  1. Dacă ai uneori nevoie de feedback, mă înscriu să ți-l dau pe al meu, atât cât mă pricep. Dacă poftești să mi-l dai pe-al tău, ești, de asemenea, binevenită. Nu o să strâmb nasul.

    ReplyDelete
  2. A, încă ceva, legat de o idee din textul tău: eu am puternice îndoieli și rețineri față de aceia care gustă (sau consumă) NUMAI cărți „clasice”, la fel cum nu cred că aceia care fac mofturi aristocratice, nediferențiate, la scriitorii moderni (contemporani) sunt cu adevărat iubitori de cultură. Sunt doar niște consumatori ordinari, care au sfârșit prin a se specializa puțin pe o anumită categorie de opere, setându-și comod mintea și prejudecățile ca atare.

    Cititorul adevărat, pasionatul de lectură & de literatură, este cel care se scaldă cu aceeași plăcere, sau cu trăiri apropiate, atât în mlaștina lui Faulkner cât și-n frivolitățile serioase ale lui Zadie Smith.

    ReplyDelete
  3. Multumesc. :) Mi-a placut comentariul tau la Muller ... mi-am zis ca mi-ar fi placut sa primesc astfel de comentarii de la oamenii carora le-am cerut opinia si ca mi-ar fi placut, daca as fi avut un bookclub, sa fii in el, din doua motive: mai exista oameni care citesc si care inteleg ceea ce citesc + sinceritatea ta (in toate comentariile/disputele tale/blogul tau).

    Si mie imi este greu sa iau in serios iubitorii de literatura clasica. Ma intrebam anul trecut cum isi pot da oamenii licente pe astfel de scrieri si cum pot accepta profii sa fie ,,indrumatori" pt astfel de teze ... pe Faulkner (si James Joyce) mi-am dat licenta. De Zadie Smith n-am citit inca nimic :(.

    ReplyDelete
  4. Dar NU iubitorii de clasică, ci iubitorii fanatici, exclusiviști, cu ochelari de cal de lit. clasică! :) dacă faci acel BOOKLUB, bagă-mă-n el. Mulțam pentru vorbele bune!

    ReplyDelete
  5. Nu-mi place sa fiu lasat sa comentez fara raspuns. Nu mi-a placut inca din 2006, de cind scriu in blogosfecla... Asa ca...

    ReplyDelete
  6. Pai credeam ca am raspuns la tot ... in legatura cu penultimul tau comentariu (ca banuiesc ca la acesta asteptai un raspuns):
    1.Lit. clasica si iubitorii ei ,,fanatici" - da, asa cum ai spus si tu, literatura nu se rezuma doar la un anumit stil, o anumita perioada, un anumit limbaj. Pentru mine literatura inseamna arta, iar cei care se rezuma doar la lit. clasica, ignorand, cascand sau criticand lit. de la modernism incoace( lit. de calitate) stagneaza, pierd cateva piese importante, oricat de valoroase ar fi anumite carti clasice.

    2.Bookclub – inca din facultate mi-am dorit sa gasesc asa ceva, unde oameni inteligenti, iubitori de literatura (de la inceputurile ei pana-n prezent) sa se intalneasca. Nu as fi vrut un astfel de loc populat cu persoane ce au citit 10 carti intr-un an sau persoane ce citesc doar literatura usoara, de duzina si se cred mari iubitori de cultura ... as fi vrut oameni ca tine si ca Mihaela, cu care ai ce vorbi. Momentan am Schimb de carti, dar lucrurile sunt diferite de ceea ce vroiam eu. Poate ca-n timp, am sa fac si asta. ;)

    E ok acum? Raspund de regula la 97% din comentariile/intrebarile ce le primesc (vz. restul comentariilor trimise de tine), dar uneori si tacerea este un raspuns. Ascultam, analizam cuvintele ... de ce nu ne-ar raspunde si aceasta „tacere”? Nu raspund cand sunt de acord cu ceea ce se spune si nu cred ca mai am ceva de adaugat (cazul comentariului tau). N-as raspunde probabil daca s-ar vorbi despre un subiect ce nu ma intereseaza, unde nu prea am ce spune: probabil indiferenta. Bine, altii nu-ti raspund probabil atunci cand se simt jigniti – fie n-au ce spune, fie nu vor sa creeze un conflict. Nici tu nu cred ca raspunzi la toate comentariile primite, nu? – NU ma asteptam la un raspuns, ofer DOAR un exemplu pt. acest subiect) :)

    ReplyDelete

Joy/Vertigo

No matter what the future holds, there is the moment of today of pure  joy, which reminded me of the first novel I read long time ago by Pau...