Oare ce este literatura? Există limite în literatură și dacă da, care sunt
acestea? Care e diferența dintre o operă de ficțiune și una care merge dincolo
de ficțiune?
Julio Cortazar în Șotron merge în
direcția extremelor. Un roman considerat Finnegans
Wake argentinian (deși nu cred că merge chiar într-atât de departe), un
roman plin de jazz, de blues și de tango, dar care te face să îi detești
personajele și firul narativ, în care nu ai cum să te regăsești, în care tot
cauți un sens, dar care te captează prin jocul narativ și capitolele despre
(anti)-literatură – ironic, creată tot prin Cuvânt.
Se spune că arta imită viața. Sunt
atâtea lucruri pe care nu (ni) le spunem, pe care le refulăm, atâtea lucruri pe
care le izgonim, evităm, ascundem. Unii poate, mai mult decât alții, sunt un iceberg
al cărui doar vârf se vede. Sunt atâtea lucruri pe care le detestăm în
ceilalți, atâtea lucruri făcute fără sens, atât de multă Viață irosită în
repetiții, în rutine, în eșecuri ... Și atât de mulți care nu își analizează
propriile vieți și greșeli.
Cam asta cred că ar fi și limitele literaturii, dacă ele pot exista. Viața, în toată culoarea și goliciunea sa, reprezintă Literatura. Cred că există puțini
cititori care reușesc să pătrundă în haosul acestui roman. Puțini care citesc
această literatură dusă la extreme, acea literatură care te provoacă, te face
să o urăști, să o interoghezi, să devii într-un final parte activă din ea. Literatură
scrisă pentru critici, scriitori ratați, artiști și filosofi ... Cred că
fiecare scriitor își are propriul cititor. Lumea literară, poate astăzi mai
mult ca ieri, abundă în pseudo-scriitori. Așa cum avem scriitori de valoare,
scriitori cu potențiali, scriitori filosofi, scriitori amatori, etc., așa cred
că și lumea cititorului se împarte în tot felul de clasificări, de la cei care
caută plăcere și a se regăsi pe ei înșiși în lucrările citite, la cei care,
paradoxal prin prea multă pasiune, fac (sau încearcă să facă) din literatură o
profesie.
,,S-ar părea că romanul
obișnuit zădărnicește căutarea, limitând cititorul la universul lui, cu atât
mai bine definit cu cât romancierul e mai bun. Oprire forțată la diversele
grade ale dramaticului, psihologicului, tragicului, satiricului sau
politicului. De încercat în schimb un text care să nu capteze interesul
cititorului, dar care să-l facă obligatoriu complice șoptindu-i, pe sub
dezvoltarea convențională, alte perspective, mai ezoterice. Scriitură demotică
pentru lectorul-femeie (care, de altfel, nu va trece de primele pagini, în mod
brutal rătăcit și scandalizat, blestemând pentru cât l-a costat cartea), cu vag
aer de scriitură hieratică.
De provocat, de asumat un
text neglijent, dezlânat, incongruent, minuțios antinuvelistic (deși nu
antinovelesc). Fără a-ți interzice marile efecte ale genului când situația o
cere, dar amintindu-ți de sfatul lui Gide, ne jamais profiter de l’elan acquis. Ca toate creațiile alese ale Occidentului,
romanul se mulțumesște cu ordine închisă. Hotărât împotrivă, de căutat tot aici
deschiderea și pentru asta de tăiat de la rădăcină orice plăsmuire sistematică
de caractere și situații. Metodă: ironia, autocritica permanentă, incongruența,
imaginația în slujba nimănui.
O tentativă de această natură pornește de la o respingere a literaturii;
respingere parțială, căci se întemeiază pe cuvânt, dar care ar trebui să
intervină la fiecare operație întreprinsă de autor și de lector." (79; 402-403)
No comments:
Post a Comment