Subscribe

* indicates required

December 10, 2014

Insemnari in miez de noapte

Incerc sa gasesc un cuvant potrivit pentru ceea ce imi inspira proza lui Borges, de care am tot vorbit in ultimele trei saptamani de respiro. As vrea sa iau un creion si sa sfasii paginile acestei carti ingalbenite de vreme, precum cuvintele hermetice, magice, inchise in aceste file. As vrea sa subliniez, sa notez, sa fac trimiteri, sa mazgalesc, sa tot caut ... Sa stau cu o ceasca mare de cafea cu lapte langa mine, cu un creion in mana, cu un laptop deschis, ascultand ceva desprins tot dintr-o lume de dincolo, sapand in multitudinea de sensuri, de simboluri, de referiri … Si cumva, nu pot face asta. Din simplul motiv ca nu este o carte ce-mi apartine.

Nu pot sa am o carte care are ceva de spus si pe care sa nu scriu. Motivul principal pentru care evit bibliotecile, imprumuturile si care poate m-au facut sa ma gandesc la acea biblioteca personala, plina ochi de tot felul de carti, biblioteca ce imi aminteste de niste ani uitati, din illo tempore ..

A fi un cititor avid, a fi un scriitor. Cred ca Borges este inainte de toate un cititor enciclopedic si apoi un scriitor. Un scriitor de prim rang, dar care cumva nu a reusit sa se detaseze de conditia sa de Cititor, conditie, statut pe care il privilegiaza. Intr-una din teoriile receptarii ni se spune ca cititorul nu se poate identifica prea mult cu opera/scriitorul pentru ca atunci o analiza critica n-ar mai fi posibila, dar nici o distantare prea mare nu este recomandata, ci ei - noi - trebuie sa fim undeva in echilibru intre cei doi poli. Poate ca asa este si cu scriitorii - A nu fi prea cititor, a nu fi doar propriul cititor.

Eu una simt ca sunt inca la statutul de cititor, conditie pe care poate nu mai am cum sa o depasesc. Ma gandesc la Eliade, la Borges, la toate acele carti peste care nu ai voie sa treci si care cumva, cu trecerea anilor, in loc sa scada, numarul lor creste. Ma gandesc ca inainte de a ma aseza pe pagina e nevoie de toate acele nume care inca ma mai asteapta. Si ma mai gandesc din nou la Borges, la Umberto Eco … scriitori mareti, peste care nu avem cum sa sarim, si totusi cumva simt ca talentul celor doi s-a ,,erodat” putin in spatele cunostintelor acumulate, in spatele tuturor lucrurilor pe care au vrut, au simtit nevoia sa le arate, sa le readuca in proza lor. E posibil sa gresesc.


Mi-e teama ca imi voi petrece intreaga viata citind, nemaigasind curajul sa insir pe o fila ceea ce port in mine, cu atat mai mult nemaindraznind sa mai arat unei alte fiinte ceea ce gandesc, sunt, simt. Asa cum imi este teama de lucrurile pe care le scriu aici. Prea intime, prea eu. Ca intr-o carte de nisip, ne pierdem in miliardele de fire, de file, de cuvinte. Ne pierdem in ei, ne pierdem in noi. Atunci si acum. 


No comments:

Post a Comment

Joy/Vertigo

No matter what the future holds, there is the moment of today of pure  joy, which reminded me of the first novel I read long time ago by Pau...