Subscribe

* indicates required

January 13, 2012

Cum acceptam Diferenta?

Ceea ce e comun, obişnuit, ȋn orizontul nostru apropiat e sigur, stabil, ușor, normal. Ceea ce e diferit e ciudat, e atipic, cere schimbare – de atitudine, de gesturi, de cuvinte. Suntem acceptaţi dacă ne ȋncadrăm ȋn anumite tipare, ȋn anumite standarde, ȋn timp ce tot ceea ce e diferit e respins, catalogat tabu (ȋntr-o lume paradoxal fără tabuuri), criticat, pus sub diferite clişee. Iar această diferenţă poate fi surprinsă de la cele mai personale lucruri – relaţia pe care o avem cu colegii, cu cei apropiaţi, felul ȋn care ne raportăm la o problemă, felul ȋn care empatizăm, sensiblitatea unora vs. pragmatismul altora, etc. – până la lucruri ce ţin de o cultură şi o civilizaţie.


Am dat de ȋntrebarea asta, How do we accept difference,  ȋn următoarele clipuri ... cred că până acum o săptămână habar n-aveam de Edward Said şi cartea lui, Orientalism ... Orientul mi s-a părut mereu o civilizaţie de dincolo, ascunsă, a cărui mister ȋşi are rădăcinile ȋn propria ignoranţă... l-am cunoscut prin A Passage to India, scrierile lui Eliade şi un pic prin Joseph Conrard, iar atunci când am ajuns la Rushdie, lucrurile au luat o altă ȋntorsătură ... Said ȋnsă ȋncearcă să creeze o punte ȋntre noi şi ei, prin coexistenţa ambelor culturi şi prin scoaterea la iveală a stereotipurilor pe care noi, Occidentalii, le avem cu privire la ei.


O lume fără un meltingpot, este oare posibilă? Said creionează o empatie culturală ȋntre două civilizaţii ce se cred diametral opuse, făcându-ne mai atenţi la propria istorie, făcându-i pe Ceilalţi mai atenţi la propria persoană, mai atenţi la nevoile lor, la cultura lor, la civilizaţia şi libertatea lor. Pentru că fiecare civilizaţie contează, ne ȋnvaţă ceva, ne surprinde, ne ajută să ne descoperim şi chiar cred că civilizaţia noastră, a Occidentului nu e cea universală, cea care trebuie să dicteze regulile. Măcar ȋn civilizaţie, să nu existe reguli. Plus că o civilizaţie nu e compusă dintr-un singur corp, un singur om, şi-n cadrul ei, există atâtea şi atâtea diferenţe...


Şi totuşi, cum putem ȋnvăţa să acceptăm diferenţa? Să ne uităm la copii şi adolescenţi, la felul ȋn care se comportă cu colegii lor ,,diferiţi”, să ne amintim de noi, de felul ȋn care eram trataţi ȋn acele zile sau de cum suntem trataţi astăzi, dacă vrem să facem lucrurile altfel decât restul lumii … priveşti la şcolile noastre sau ȋn amintirile noastre şi stai şi te ȋntrebi: ce e diferit? De a fi mai slab sau mai gras, de a citi mai mult decât restul, de a avea un comportament altfel, de a arăta altfel, de a avea o boală psihică, de a fi prea introvertit sau din contra, prea extrovertit? Ne e teamă de ceea ce e diferit? De ce ne dorim atât de mult ca ȋn cadrul unui grup să existe omogenitate, de ce respingem (unii la un nivel inconştient) tot ceea ce e ,,nelalocul” lui?


Mai e problema ,,celor diferiţi”, şi ca să dau un exemplu concret, mă uit la rromi, unde sunt multe de zis… niciodată un roman nu se va aşeza ȋn tramvai lângă un rrom: ,,pentru că pute şi e plin de păduchi". Niciodată nu va merge singur prin cartierele acestora. Să spunem că acestea sunt clişee: există români ce ȋncă n-au auzit de apă şi săpun, există români hoţi, violenţi, etc. Există şi rromi care se respectă, care, ȋn opinia mea, respectarea regulilor de igienă e un respect adus ȋn primul rând ţie, şi apoi celui de lângă tine … am avut ȋnsă şansa să lucrez ȋntr-o şcoală unde am cel puţin 1-2 rromi ȋn fiecare clasă. Niciunul dintre ei nu e strălucit la ȋnvăţătură, cei care nu fac probleme la oră, ȋn sensul că ȋmi permit să-mi ţin ora, stau de regulă apatici, ȋn băncile lor, nefăcând nimic. Mai sunt vreo doi care au bunăvoinţa să scrie. Copiii aceştia se simt diferiţi, aşa că trebuie să se comporte diferit: fie sunt fenomenele clasei, distrugând orele colegilor lor, fie se simt stigmatizaţi şi le este imposibil să scape de sub nişte stereotipuri pe care şi le-au ȋnsuşit. Ex: sunt ţigan, sunt prost, sunt privit altfel, de ce să mă mai chinui cu ȋnvăţatul? Ca să nu mai vorbesc de o fetiţă pe care am ȋntâlnit-o ȋn Iaşi, la ditamai intersecţia, ȋn jur de 4-5 ani, lăsată singură şi privind buimacă la maşinile ce treceau … cum oare pot aceşti copii să se integreze, să se dezvolte normal psihic…?


Mi-ar plăcea foarte mult să-i citesc cartea lui Said. Mi-ar plăcea să cred că acceptarea se poate ȋnvăţa, că fiecare dintre noi ȋşi doreşte să-şi dezvolte empatia, să fie mai bun, mai uman. Pentru că oare nu asta ȋnseamnă la urma urmei umanitatea, de a fi ȋn stare să ieşi din tine şi să-ţi pese de Celălalt? Vezi un copil care se ia mereu de tine sau de cei de lângă tine şi-ţi vine să-l pocneşti. Şi-n spatele acelui copil, aflii că a fost pus de părinţi să cerşească, că e luat la bătaie, că alţii se poartă cu el inuman. Vezi o femeie acoperită din cap până-n picioare şi te ȋntrebi cum poate sta aşa. Dar asta e cultura ei şi poate că ei chiar ȋi place asta… Vezi un el şi o ea, ea mai ȋn vârstă decât el şi ȋncepi să râzi cu poftă. Poate că ȋnsă mai există iubire şi pe acest pământ al secolului XXI-lea, poluat cu toate ştirile şi dramele de la ora 5, unde atât Raiul, cât şi Iadul, au ȋncetat să mai existe…


Mi-ar plăcea mult să pot crede ȋntr-o zi că putem accepta diferenţa, că oamenii vor fi ȋn stare să se uite ȋn ei ȋnşişi şi să-l descopere astfel pe Celălalt, prezent acolo, in adancul fiecaruia: de la prieteni, colegi, apropiaţi, până la culturi diferite. Aş vrea mult să pot crede că o astfel de lume poate exista.    


    

3 comments:

  1. Dacă și „diferența” (alteritatea) mă acceptă pe mine, nu cred să am probleme mari să o accept. Însă tind să cred că nici noi (mereu acest noi, adică europenii) nu suntem altfel decât „alții” pentru cei de care suntem diferiți. Nu europenii (ori rasa caucaziană, albă) dețin patentul șovinismului, al inacceptanței. Dar cred că ești la curent cu toate astea.

    Țiganii ne resping cel puțin în aceeași măsură. Poate că și noi „puțim” pentru ei, a parfum prea strident, a prea mult Lenor, părem niște snobi, niște fătălăi prea spălați etc. Nu m-aș mira, i-aș înțelege. Însă nici nu sunt pentru îmbrățișări zilnice, publice cu cei pe care îi consider „diferiți” de mine. Cred că toleranța mea ajunge. Nu e nevoie și de întâmpinare, de a merge înspre ei. Tot așa cum aleg să nu merg înspre semenii mei „caucazieni” (folosesc acest termen doar pentru „diferențiere”, nu că aș fi obsedat de el).

    Există „și romi care se respectă” e o frază binevenită! Aș vrea, aștept!, să fie cât mai mulți.

    Copiii romi sunt atât de sălbăticiți din vina părinților lor. Nimeni nu-i prigonește cu bâtele pe străzile țării (cum făceau germanii cu evreii sau turcii cu armenii). E considerabil și alegerea lor să stea așa, izolați, marginali, aș spune, forțând, că-mi dau seama tot mai bine: e „cultura” lor. Așa cum martorii iehoviști refuză asistența medicală sau exercitarea serviciului militar. Nu putem merge la nesfârșit cu acest principiu generos, utopic, al acceptării. Dacă o femeie musulmană poartă nesilită de nimeni vălul care o ascunde din cap până-n picioare, accept să fie lăsată să-l poarte. Dacă este, însă, forțată de tatăl, fratele sau soțul ei, am să critic acest lucru și aș vrea chiar ca statul să intervină și să-l interzică! O femeie musulmană venită în Europa vreau să trăiască după legi europene, altfel tot drumul ei încoace la ce servește?

    Trebuie să fii atentă cum pledezi pentru „diferență”, pentru că dacă stai și cugeți cu mai mare delicatețe ai să descoperi că diferența stridentă conduce la izolare. Nu putem să ne purtăm pe unde ne ducem ca niște inadaptați, mândri de asta, mândri de originele noastre, nedornici să învățăm obiceiul locului. Nu mergem în țară străină ca să schimbăm cutumele de acolo, ci, presupun, pentru că ceva, un farmec al locului aceluia (oare nu chiar libertatea?) ne atrage și vrem să fim adoptați! Nu cred că avem dreptul de a ucide dacă oamenii locului pretind un minimum de integrare, de asimiliare, de respect pentru lege.

    Emigrând, nu ne mai putem comporta ca hoardele migratoare de acum două mii de ani!

    Nu ne e atât teamă de ceea ce e diferit, cât conștientizăm faptul că diferența stridentă nu se poate păstra decât prin izolaționism și enclavizare.

    ReplyDelete
  2. Eu am comentat aici consistent... Unde e?

    ReplyDelete
  3. Imi cer scuze... nu stiu de ce s-a dus in spam, si acolo intru rar, abia acum l-am vazut.

    Nu stiu ce as mai putea adauga la comentariul tau. Imi place si sunt intru totul de acord cu el. Ceea ce e interesant la rasa umana e ca gaseste tot felul de diferente, intre noi si ei, intre tigani si romani, intre popoare, credinte, etc, dar ca undeva, deep down, suntem la fel.

    Da, si eu visam candva o alta tara pentru libertate... in cartile de specialitate se vorbeste despre melting-pot, specific Americii, unde totul trebuie sa fie tras la indigo (cu exagerarea de rigoare), si multiculturalism, specific Canadei, unde fiecare se accepta... nu cred insa ca poti sa fii diferit ,,pana la capat", pentru ca asa cum ai spus si tu, aceasta diferenta duce la izolare... unora le e teama de ceea ce e diferit, si hai sa privim si-n viata noastra, inainte de a privi la ,,cei diferiti": ne e teama de schimbare, de a incerca ceva diferit, de a da stabilitatea pe care o avem cu ceva nou, ce nu cunoastem...

    ReplyDelete

Joy/Vertigo

No matter what the future holds, there is the moment of today of pure  joy, which reminded me of the first novel I read long time ago by Pau...