Subscribe

* indicates required

June 12, 2022

Odă mamei


Orbitor este despre tot și nimic, o enciclopedie a vieții, a jocurilor literare, a Bucureștiului, a ceea ce Cărtărescu înseamnă. Cu toate acestea, sunt niște imagini repetitive, puternice, prezente în toate cele 3 volume. Unul dintre ele, poate cel mai proeminent, este cel al maternității, al mamei, imagine pe cât de amară, pe atât de elogiată în aceste pagini. Unele dintre noi născute pentru asta, altele făcând greșeala vieții lor decizându-se să fie-n ,,rând cu lumea”, toate lăsându-ne amprenta – pozitivă sau negativă – asupra viitoarelor generații. Și nu putem clădi imperii, nu putem avea un Cărtărescu, nu putem salva lumea și fi eroi, sau pur și simplu nu putem fi noi, trăind clipa, fără cele care au renunțat de-a fi toate acestea:

,,Căratul de dimineață, socotelile de seară, pe margini de ziar, cu scrisul ei copilăresc, rămas la fel cum îl deprinsese de la învățătorul din sat, scris înflorat pe care-l întâlneai pe spatele pozelor (cu creion chimic) și prin actele din poșeta stacojie – și-ntre timp spălat, frecat, făcut paturile și adunat după toți, pornirea tatălui la serviciu, a mea la școală, oalele cu măncare (<<nu mai știu ce să vă mai fac, îmi vine să-mi iau câmpii>>) și nerecunoștința și nepăsarea tuturor, de parcă femeia asta care ne făcuse oameni, omul acesta bun și cinstit (<<Mircișor, niciodată-n viața ta să nu iei un capăt de ață care nu-i al tău>>) și care se lăsase pe ultimul loc, pe nici un loc de fapt, în ierarhia nevoilor familiei, fără haine de ieșit în lume, fără pantofi, nerujată și nearanjată, renunțând până și la colonia ei de un leu din mașinuțe de sticlă, mergând să-și facă permanent o dată pe an, la cine știe ce ocazii, ar fi fost doar o servitoare plătită să ne-aducă fiecăruia toate la nas, să ne spele și să ne calce, ca noi să putem arăta onorabil în drumurile noastre prin lumea vastă, cețoasă și-nspăimântătoare care se-ntindea dincolo de satul ei din mijlocul Bucureștiului, cuprins între cinematografele Volga, Floreasca și Melodia, dincolo de care nu se aventura niciodată. Găseam mereu prin sertarele de la bufet fâșiile astea rupte din marginea ziarelor, pe care erau înșirate unele sub altele <<oo>>, <<roșii>>, și <<bomboane>> și prețurile lor, scrise-nflorat cu pixul, fără să știu pe-atunci că ele erau poemele mamei mele, mai inspirate, mai sfâșietoare și spunând o poveste mai pasionată de dragoste decât scrisorile Portughezei și decât paginile exaltate ale Sfintei Tereza. În casa noastră, mama călăuzea doi orbi, doi oameni cu inima de piatră, înstrăinați de ea și fiecare de celălalt, pe care-i slujea cu o devoțiune ce-și ajungea sieși și nu aștepta răspuns sau răsplată.”

(Orbitor – Aripa dreapta, 344-345)

June 5, 2022

180.

,,Copiii nu știau însă ce dramă avea să se-ntâmple cu trupurile lor, cum vor fi-mpodobite curând cu bătrânețe și degenerare. Cum vor purta pe degete, inele karmice, boli și dureri insuportabile, cum infarctul le va-nconjura umerii ca o mantie sângerie. Nu vedeau prin grosimea timpului coroana grea a cancerului ce-avea să le-apese tâmplele, colanul accidentelor de automobil, ordinul beției și-al disperării agățate de pieptul lor scheletic. Încă nu se treziseră vreodată din somn, acoperiți de sudoare, gemând și răcnind de groază la gândul că-ntr-o zi aveau să moară, și-apoi nu vor mai fi niciodată, că vor dispărea pentru cât ține veșnicia. Că nu vor mai gândi și simți, că viața lor a fost o scânteie într-o noapte fără sfârșit care mai bine nu s-ar fi aprins, mai bine nu s-ar fi aprins... Aveau decenii îndelungate-nainte, iar timpul stătea deocamdată pe loc, într-o eternă dimineață în care, vii și fragezi, cu brațe străveziu-roșiatice, se alergau la <<gardiana zece-zece>>, se ascundeau la <<fațea>>, se cotonogeau la fotbal, se deșelau la <<capra>> și <<lapte gros>>, spuneau bancuri, scuipau, râdeau și se-njurau, și se-ncăierau fără să le pese că trăiesc pe-un fir de praf dintr-un coloid fără margini, ce avea să se stingă cu-ncetul într-o mare de clipe, de ani, de milenii, de ere, de eoni, de yugas și kalpas...”
(Mircea Cărtărescu, Orbitor - Aripa dreaptă, 201-202)

May 22, 2022

Rădăcini – “Home, Fatherland, Church”

Cu toții pornim de undeva, cu toții avem undeva, rădăcini. Numai că, vezi tu, unii dintre noi le taie, le ignoră, se încolătăcesc în ele și sunt sugrumați de ele. Încearcă din răsputeri să se desprindă de-o lume în care nu cred, să înainteze fără ele și să-și formeze altele ... așa că m-am și le-am căutat în cărți, în călătorii, în oameni. Numai că oricât a-i încerca, ele sunt acolo, pe-un chip familiar, la reuniuni de familie care te doboară și care te fac să te simți un om fără rădăcini, navigând într-o barcă goală, fără țintă, fără o destinație, departe de cuvinte goale, care nu-ți spun nimic.



April 29, 2022

Nora si vulnerabilitatea de zi cu zi

 Cand ma gandesc la Nora Iuga ma gandesc automat la vulnerabilitate; mi-e teama sa imi arat propria vulnerabilitate, desi imi place sa o zaresc si sa o protejez in ceilalti, sa fiu acel catcher in the rye. Pentru ca dupa mine a avea curajul sa o arati denota incredere in celalalt si paradoxal tarie - in fata posibilitatii de a nu fi vazut/auzit/prins de celalalt. Si mai e un cuvant pe care il asociez cu vulnerabilitate si cu Nora: poezie - exista lirism, si tot ceea ce e definit prin poezie in capacitatea de a renunta la masti, si la constructii sociale, a fi cu celalalt sau pe o coala de hartie in interiorul zidurilor ridicate peste alte ziduri. Asta inseamna randurile Norei Iuga pentru mine. 

April 24, 2022

Labirinturi

Mă regăsesc în/prin rândurile lui Cărtărescu, nu neapărat printr-un personaj, ci prin labirintul prozei sale. Labirint întortocheat, familiar, în care te simți acasă, labirint haotic, care în anumite pagini și încăperi alină, calmează și te face să uiți de lumea exterioară, și-n același timp alte rânduri te fac să-ți întorci privirea spre tine însăți și să-ți privești în ochi starea de angoasă, să descui cotloane zăvorâte și să-ți resimți tot ce e dedesubtul amorțirii tale ... încotro?

,,Este vinul chinului sufletesc, al lacrimilor de sânge, al dragostei ne-mpărtășite, al urii neputincioase, al umilinței, al remușcării, al adunării păcatelor și ticăloșiilor în sufletul omului matur. Era vinul căutării disperate-a lui Dumnezeu, vinul amar al nemaigăsirii lui, teroarea fără margini a copilului rătăcit în mulțime, cu mânuța scăpată din mâna mamei sale, pe care n-o va mai revedea niciodată. Vinul speciilor ce se sting, al civilizațiilor ce dispar, vinul sfârșitului de neocolit al umanității, al ștergerii de sub stele a fiilor și fiicelor noastre, vinul trilioanelor de ani ce ne vor acoperi ca un pământ tăcut. Vinul promisiunii că vom fi Dumnezei și-al neputinței de-a fi, vinul promisiunii nemuririi și-al dispariției noastre eterne. Poate acesta-i destinul și sensul lucidității noastre de-o clipă: un strop infim de suferință stors din trupul nostru când s-a copt îndeajuns. Poate de-aceea suntem cu toții striviți atât de brutal. E nevoie de miliarde ca să umple-un pahar, paharul plin pân-la buză și revărsându-se al nenorocirii și sfințeniei ființei noastre.”

(Orbitor – Corpul, pp.501-502)

April 3, 2022

Wild Geese

"You do not have to be good.
You do not have to walk on your knees
for a hundred miles through the desert repenting.
You only have to let the soft animal of your body
love what it loves.
Tell me about despair, yours, and I will tell you mine.
Meanwhile the world goes on.
Meanwhile the sun and the clear pebbles of the rain
are moving across the landscapes,
over the prairies and the deep trees,
the mountains and the rivers.
Meanwhile the wild geese, high in the clean blue air,
are heading home again.
Whoever you are, no matter how lonely,
the world offers itself to your imagination,
calls to you like the wild geese, harsh and exciting -
over and over announcing your place
in the family of things."

                              (Mary Olver - http://www.phys.unm.edu/~tw/fas/yits/archive/oliver_wildgeese.html)





















Emotional burnout

It feels like a deep will of feelings where you search for some water, but you really have to go deep into it. It feels like exhaustion. Lik...