Subscribe

* indicates required

November 5, 2011

Punct.

Ma gandesc de ceva saptamani la lucrurile facute pentru ceilalti vs. lucrurile facute pentru mine. Saptamana aceasta, spre exemplu, stateam in fata ecranului, citind despre teorii literare, cand alte cuvinte, alte incaperi, alte sunete mi s-au perindat prin minte. Mi-e dor sa scriu pentru mine, acele pagini mazgalite, modificate si apoi inchise intr-un fisier/intr-un dulap.


In al doilea rand, imi displac lucrurile virtuale: ne etalam viata personala in poze intime puse pe ici pe colo, in postari, in urari, uitand ce inseamna o imbratisare, un cuvant, o privire. Din pacate, traim intr-o era ,,fara timp”, al tehnologiei, in care internetul ne ofera o posibilitate de exprimare ... din nevoia de a scrie, de a fi citit, au aparut blogurile noastre ...


Inainte de bloguri, inainte de a scrie, inainte de teorii literare, s-a nascut in mine pasiunea de a citi, de a vorbi, de a comenta paginile citite. Cum pasiunea asta a mea a fost trecuta la categoria „anormalitati” de cei din mediul meu, am inceput sa-mi doresc un coltisor al meu, uman, facut din oameni cu aceleasi „anormalitati”, oameni asemenea mie. Trancaneam din anul I de facultate cu ai mei colegi de inexistenta unui grup de lectura in cadrul faculatii de Litere, urmand apoi perioada mea de declin, lectiile mele de inot, si apoi dorinta de a ma reintegra ... am vrut astfel sa intru intr-un bookclub tinut in engleza, dar unde organizatoarea a uitat sa ne anunte de schimbarea locatiei. am vrut sa-mi fac grupul meu, dar prea mult orgoliu, prea multe cuvinte, prea mult de pierdut. am fost chemata sa tin un bookclub intr-o librarie din Iasi, dar ca sa vezi, aceasta a dat faliment inainte de a organiza eu ceva. Si-n cele din urma, m-am agatat de Schimbul de carti din Iasi, sperand sa gasesc acolo ceea ce cautam ...


Iasul m-a dezamagit profund pe partea de cultura. M-am nascut aici, am crescut aici, am invatat aici, lucrez aici. Mereu l-am vazut ca pe un oras cultural, numai ca oamenii, ca-n orice alt oras probabil, se inghesuie in puburi si-n discoteci, iar librariile raman goale la intalniri precum SdC. In opinia mea, SdC in Iasi nu a existat anul acesta – oameni comentand bucurosi pe cale virtuala de existenta lui, intreband cand se va tine, scriind articole despre el, dar nici unul care sa participe efectiv la el, care sa contribuie la existenta si evolutia lui ...


Mi-a luat ceva timp pentru a renunta la ceea ce iubesc. In mod sigur, un bookclub era acel lucru facut pentru mine. Nu doar pentru ca ma implic total in ceea ce fac, ci si pentru ca simt ca meritam un astfel de loc: sunt cea care citeste cele 50 de carti pe an, sunt cea care stie diferenta dintre un cititor amator si unul pasionat, cea care vede intr-o carte/intr-o recenzie talentul innascut al scriitorului si tehniciile invatate, inspirate de la altii. Sunt cea care scrie din momentul ce-a invatat sa tina un stilou in mana, cea cu vointa de fier, care nu renunta cu usurinta. Astazi insa am pus punct la un vis ce-l aveam de mult – din lipsa de timp, din orgoliu, din nevoia de a fi respectata, asa cum sunt eu. Nu pot sa-mi raspund la lucrurile oferite celorlalti si la lucrurile ce mi le ofer mie, la lucrurile pe care le fac pentru mine, dar am decis sa raman cu teancul de foi de corectat, cu planurile de lectii si pregatirile suplimentare si, ironic, sa continui ceea ce fac, incercand sa cresc, pe plan virtual, prin bookblog si sectiunea mea de aici, The Joy Luck Club.


Punct.

5 comments:

  1. Și la ce anume renunți? Sper că nu la blog!

    Pe de altă parte, mă enervează folosirea abuzivă în ziua de azi a expresiilor: „în zona”, „pe partea (economică)”. Asta din urmă a fost făcută celebră de G. Becali, atunci când l-a înjurat pe acel jurnalist la telefon.

    Acum și tu cu „pe partea”?

    Să nu crezi că numai atât am citit în textul tău, dar ar trebui să mă înțelegi. Și eu sunt cititorul a 50 de cărți pe an, așa că nu mă pot împiedica să observ o alăturare neplăcută de cuvinte, o expresie argotică „la modă” (pe partea, în zona, gen, decât, ca și etc).

    A folosi „pe partea” alături de o referință la cultura orașului în care trăiești e cumva... edificator.

    Poate ar trebui să mă scuz și să mă justific: sunt victima proaspătă a două zile de training corporatist în care am auzit acest „pe partea” până mi s-a oprit mintea în loc. Pe partea indusrializării produsului, pe partea logistică, câte despre partea de achiziții. ETC

    Sugestia mea e că ai fi putut scrie, simplu: Iasul m-a dezamagit profund cultural.

    Asta apropo de întrebarea: de ce citim.

    ReplyDelete
  2. Sau: Iașul cultural (aici ai fi putut pune ghilimele) m-a dezamăgit profund. Sau: Cultural, Iasul m-a...

    ReplyDelete
  3. :)) Ma bucur ca mai sunt si altii obsedati de detalii ... da, si eu am participat astazi la un minunat cerc pedagogic de engleza, si probabil ca-mi sta mintea-n loc.

    Nu, momentan nu renunt la blog. Am avut cateva tentative, dar m-am linistit. :) Renunt la Schimbul de carti, din Iasi. Eram cica organizatorul lui, dar lucrurile nu merg, prea multa bataie de cap, etc. Si prin asta renunt la orice forma de bookclub - vroiam unul de mult, timp de un an de zile am tot sperat ca se va gasi unul si pt. mine, dar ... :( Asa ca pentru cativa ani am sa-i las pe cei ce citesc mai mult decat mine, mai inteligenti decat mine, sa se ocupe cu Schimburi de carti si tot tacamul (sunt rea acum, stiu).

    De ce citim - buna intrebarea. Am avut intrebarea asta intr-o prezentare din psihanaliza aplicata literaturii si raspunsul era cat se poate de simplu: pentru ca ne place. Intrebarea mea e de ce ne place noua sa citim si nu-i place lui Becali, spre exemplu. Cand am invatat literele, am luat o agenda si am inceput sa scriu in ea, povesti, poezii si nu m-am oprit nici azi. Am inceput sa citesc prin clasa a III-a/a IV-a, cu Singur pe lume. Mi-a placut mult si de atunci tot citesc ... poate pentru ca ne sustragem din realitate, poate pentru ca ne-am invatat sa citim si suntem "dependenti" de asta ...

    Personal, citesc pentru ca imi place: sa scriu si sa citesc. Sunt in cautarea propriului stil si-mi place proza care experimenteaza, diferita de literatura clasica (poate ca si de asta am sarit peste anumiti autori clasici). Prin urmare, citesc pentru a-mi gasi propriul stil, propriul limbaj. :)

    Cred ca ai primi mai multe raspunsuri daca lansezi intrebarea asta pe Fakebook sau Twitter ;))

    ReplyDelete
  4. Raspunsul din cartea de teoria literaturii, capitolul psihanaliza:

    "There is one simple and evident connection between psychoanalysis and literature which is worth touching on in conclusion. Rightly or wrongly, Freudian theory regards the fundamental motivation of all human behaviour as the avoidance of pain and the gaining of pleasure: it is a form of what is philosophically known as hedonism. The reason why the vast majority of
    people read poems, novels and plays is because they find them pleasurable. This fact is so obvious that it is hardly ever mentioned in universities. It is, admittedly, difficult to spend some years studying literature in most universities and still find it pleasurable at the end: many university literature courses seem to be constructed to prevent this from happening, and those who emerge still able to enjoy literary works might be considered either heroic or perverse."
    (Literary Theory - Terry Eagleton)

    ReplyDelete
  5. Ray! Te-am inteles perfect, mai ales ca foarte recent am facut si eu unele alegeri si nu mi-a fost usor.

    ReplyDelete

Joy/Vertigo

No matter what the future holds, there is the moment of today of pure  joy, which reminded me of the first novel I read long time ago by Pau...